Projekty i fundusze
Nowy most wspólnym przedsięwzięciem
MOST DROGOWY W DRODZE GMINNEJ NR G607642P POTARZYCA – WYRĘBIN, WSPÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIE LEŚNO-SAMORZĄDOWE
Beneficjent
Urząd Miejski w Jarocinie, Al. Niepodległości 10, 63-200 Jarocin
Kwota dofinansowania w ramach wspomaganie administracji samorządowej poprzez dofinansowanie, z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym, budowy, przebudowy lub remontu infrastruktury drogowej
70 000,00 zł – 45,49% wartości inwestycji
Okres realizacji inwestycji
wrzesień 2016 – lipiec 2017
Stan przed rozpoczęciem inwestycji
Stary most składał się z dwóch ceglanych, łukowych sklepień na kamiennych fundamentach podpartych na środku murowanym filarem na kamiennych fundamentach. W ekspertyzie technicznej wykonanej przez właściciela obiektu stwierdzono, że obydwa sklepienia łukowe zostały znacząco uszkodzone (wypchnięte) na zewnętrznych częściach łuków. Ponadto został zniszczony środkowy filar mostu i częściowo przyczółki mostowe. Ściany sklepienia (pierwsza warstwa sklepienia) od strony północnej mostu zupełnie odspoiła się od reszty ustroju mostu i runęła do wody. Kamienne ściany obydwu przyczółków mostu zostały również zniszczone szczególnie od strony północnej. Poszczególne kamienie ułożone w murze kamiennym przyczółków były odspojone i pozbawione spoin z wyraźnymi dużymi pęknięciami. Most był tak znacząco zniszczony, że utracił całkowicie swoje możliwości użytkowe, a korzystanie z niego stanowi bezpośrednie zagrożenie dla użytkowników dlatego Decyzją z dn. 15.03.2016 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Jarocinie zakazał użytkowania mostu.
Charakterystyka nowego mostu drogowego powstałego w wyniku inwestycji
Most drogowy w drodze gminnej nr G607642P Potarzyca – Wyrębin, którego właścicielem jest Gmina Jarocin.
Na inwestycję składały się następujące roboty budowlane:
- Montaż przepustu z blachy stalowej ocynkowanej 3,35/2,19 m – 5,8 m;
- Wypełnienie przestrzeni wokół przepustu gruntem stabilizowanym cementem Rm 5,0 MPa;
- Odbudowa wlotów (wylotów) prefabrykowanych przepustów drogowych rurowych – ścianki prefabrykowane – 2 komplety;
- Podbudowa betonowa bez dylatacji grubości warstwy po zagęszczeniu 15 cm;
- Zasypka z piasku średniego grubości 45 cm;
- Podbudowa z kruszywa łamanego – warstwa o grubości po zagęszczeniu 15 cm;
- Bariery ochronne stalowe jednostronne o masie 24,0 kg/m – 18 m;
- Nawierzchnia z mieszanek mineralno-bitumicznych grysowo – żwirowych – warstwa wiążąca asfaltowa;
- Nawierzchnia z mieszanek mineralno-bitumicznych grysowo – żwirowych – warstwa ścieralna asfaltowa.
Budowa mostu pozwoliła na realizację następujących celów, będących priorytetami dla stron współfinansujących zadanie:
- Udostępnienie dla ruchu lokalnego drogi gminnej nr G607642P Potarzyca - Wyrębin nieprzejezdnej z powodu zakazu użytkowania starego mostu wydanego przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego;
- Skrócenie czasu dojazdu interesantów do siedziby Leśnictwa Potarzyca;
- Zmniejszenie uciążliwości mieszkańców wsi Szymanów związane z faktem kierowania całości ruchu kołowego wynikającego z prowadzenia gospodarki leśnej na drogę biegnącą przez miejscowość z powodu zamknięcia ruchu przez stary most;
- Usprawnienie transportu drogowego związanego z prowadzeniem prawidłowej gospodarki leśnej w części kompleksu leśnego Potarzyca;
- Poprawa bezpieczeństwa przeciwpożarowego całości kompleksu Potarzyca.